Vaarschema:
31-7-2006 Amsterdam
01-8-2006 Op zee
02-8-2006 Invergordon
03-8-2006 Op zee
04-8-2006 Dublin
05-8-2006 Guernsey
06-8-2006 Op zee
07-8-2006 La Rochelle
08-8-2006 Oporto
09-8-2006 Op zee
10-8-2006 Op zee
11-8-2006 Funchal
12-8-2006 Op zee
13-8-2006 Cadiz
14-8-2006 Lissabon
15-8-2006 Op zee
16-8-2006 Melilla
17-8-2006 Alicante
18-8-2006 Tarragona
19-8-2006 Palamos
20-8-2006 Marseille
21-8-2006 Op zee
22-8-2006 Op zee
23-8-2006 Malta
24-8-2006 Gabès
25-8-2006 Op zee
26-8-2006 Argostoli
27-8-2006 Katakolon
28-8-2006 Catania
29-8-2006 Op zee
30-8-2006 Civitavecchia
Zomer 2006, een heel korte aanvliegroute naar ons schip, we stappen namelijk in Amsterdam op. Door het Noordzeekanaal en de Oranjesluizen bij IJmuiden is altijd een speciale belevenis. Gon, Marcella en Willem Himmelreich kwamen ons er uitzwaaien.
We hebben inderdaad van heel Europa geproefd. De lokale dranken waren met name whisky in Schotland en in Dublin. Het Engelse bier op Guernsey en de oesters en witte wijn aan de Franse kust bij La Rochelle hebben we aan een test onderworpen en het smaakte allemaal opperbest.
Daarna door de Golf van Biskaye, waar de zee altijd een beetje ruig is, naar Oporto met uiteraard een bezoek aan de portkelders. Een half flesje port stond er klaar om te proeven. De hele excursie hield ook een mooie vaartocht op de Douro in, onder de brug door die nog door ing. Gustave Eiffel is ontworpen. Op deze tocht ontmoetten we trouwens een echtpaar uit Middenmeer, grappig hoe je ver weg toch mensen uit je gemeente tegen kan komen.
De volgende haven was Funchal op Madeira, een Portugees eiland in de Atlantische Oceaan, bekend om de Madeira wijn. Uiteraard hebben wij wederom aan proeverijen deelgenomen.
Tijdens deze reis kan natuurlijk de Spaanse sherry niet ontbreken dus was de volgende haven Cadiz. Van hieruit zijn we op excursie gegaan naar Jerez de la Frontera om de sherryhuizen te bezoeken en de verschillende soorten sherry’s te proeven.
Het eerste deel van deze cruise eindigde in Lissabon.
De meeste mensen gingen er af, maar wij bleven aan boord voor het 2e deel van onze vakantie, van Lissabon naar Rome.
Tussendoor had ik bij het front office om een upgrade voor onze hut gevraagd, maar dat was er niet bij. Maar toen we in Lissabon weer aan boord stapten, werd ons gevraagd om bij de guest relations manager langs te komen. Zij bood ons een andere hut aan, een formidabele upgrade naar een deluxe verandasuite op het Rotterdamdek. Hiervoor moesten we wel wat bijbetalen, maar zo’n 1e klas hut kun je zelf nooit betalen, dus dat hebben we meteen gedaan. Op het Rotterdamdek was een eigen Neptune lounge met eigen conciërge en aparte hapjes, koffie, thee enz. Ook hoorde hier een uitnodiging met al deze passagiers bij de kapitein en staf bij. Hier hebben we ook voor de eerste keer Staf Kuppens ontmoet, de hotelmanager die van de Zuiderdam kwam met een briefje van Marcella met de groeten voor ons bij zich. De hut bestond uit een dubbel gedeelte, een grote zitkamer met bank en dressoir en een aparte slaapkamer en over de hele lengte een balkon met ligstoelen. En er was een luxe uitvoering van de badkamer met marmer en zo. Er hoorde ook champagne op de kamer bij en de borrelhapjes konden elke dag besteld worden. We hebben er erg van genoten.
Het tweede gedeelte van de reis leverde qua reisschema wel een teleurstelling op, want we werden in Libië geweigerd omdat de Amerikaanse passagiers niet aan wal mochten. Israël was net Libanon binnengevallen en meteen gaf dat consequenties voor de passagiers van de cruiseschepen in Libië. Dat was erg jammer, want wij waren daar ook de dupe van en hadden graag Tripoli en Benghazi gezien. De Italiaanse schepen van de Costa en MSC mochten wel gewoon binnenlopen, maar de Prinsendam niet.
In plaats daarvan gingen we naar Valetta op Malta (waren we al geweest), naar Gabes in het zuiden van Tunesië in plaats van naar Tunis en in Griekenland naar Argostolli en Katakolon. Het was voor ons duidelijk 2e keus. De bezoeken aan Sicilië daarentegen waren weer erg boeiend.
Vanuit Lissabon voeren als eerste onder de rots van Gibraltar door om vervolgens naar Melilla, Spaans Marokko, over te steken. Geweldig was te zien hoe twee verschillende culturen met elkaar kunnen leven. Omdat er bij vertrek een sterke Sahara wind was opgestoken moest dit worden uitgesteld tot 21:45 voordat we richting Alicante gingen.
In Alicate hebben we de burcht Santa Babara bezocht en vervolgens de stad ingelopen voor wat inkopen.
In Tarragona hebben we Romeinse catacombe bezichtigd wat heel indrukwekkend was. Na een koude Cerveza zijn weer richting shuttlebus gegaan welke ons weer terug bracht bij het schip.
Palamos was de haven waar we naar het stand zijn geweest en vandaar schitterend de “Prinsendam” konden zien liggen. Wij zeiden tegen elkaar: kijk daar ligt ons jacht.
In Palamos hebben we met de Cruise Director, Peter Daems, zitten eten. Onvergetelijk zijn zijn little stories aan het eind van de theater voorstellingen.
In Marseille bleven we twee dagen liggen en hebben we ons vermaakt bij Vieux Port. Zondagochtend was daar de vismarkt met de vangst van de afgelopen nacht. Een van de visverkopers leek spreken op Kostunrix uit Asterix en Obelix, een zelfde hangsnor en postuur. Uiteraard moest hier de beroemde Franse Bouillabaisse worden gegeten. Uiteraard moest ook de Notre Dame de la Garde worden bezocht. Als afsluiting hebben we bij Vieux-Port en plateau Fruits de Mer genuttigd met een heerlijke Bourgondisch wijn erbij.
Vanuit Valetta zijn we naar de oude stad Medina geweest wat een hele bezienswaardigheid was. Hierna hebben we de Paulus grot bezocht om te eindigen met een dia voorstelling in Valetta over de geschiedenis van Malta.
Gabes gaf mij het idee om midden inde woestijn te zijn aangeland, bloedheet. We zijn daar met een shuttlebus naar de stad gereden naar de Souk. Onze Tunesische reisbegeleider in de shuttlebus wilde ons veel meer van de omgeving laten zien maar werd door de kade onmiddellijk teruggeroepen om meer passagiers op te halen. Het was een echt Noord-Afrikaanse plaats waar alles op straat te koop wordt aangeboden. Bij de plaatselijke slager lager de afgehakte geitenkoppen onder een laag vliegen te wachten op een koper. We waren blij dat we weer aan boord waren om een koud Grolsch biertje te drinken.
Op deze reis hebben we nog een opmerkelijke aankoop gedaan. De Prinsendam had de hele zomer op Sint Petersburg gevaren en daar waren de souvenirs nog van aan boord, o.a. het schitterende blauwe servies uit de Lomonosov Porcelain Factory. Jan was er als de kippen bij om het zojuist tot 50% van de waarde afgeprijsde servies in zijn geheel op te kopen. Toen het gehele servies was ingepakt konden we het natuurlijk niet kwijt in de koffers dus een extra tas gekocht aan boord. Nu nog in Wieringerwerf zien te krijgen met het vliegtuig. De conciërge heeft het voor ons schokvrij ingepakt, maar ook als handbagage moesten we bij de KLM toch het overgewicht bijbetalen. Erg flauw, omdat het vliegtuig maar half vol zat. In Rome eindigde deze lange cruise en dat was het voor dit jaar dan ook. Vanuit Rotterdam vertrekken stond ook nog op ons lijstje, wie weet next time of toch nog in 2006.
De reis van Amsterdam naar Lissabon:
Afgelegde afstanden in Nautical Milesen de gemiddelde vaart in Knots:
Amsterdam-Invergordon: 494 mijl met een vaart van 12,7 knopen
Invergordon-Dublin: 532 mijl met een vaart van 15,6 knopen
Dublin-St Peter Port: 368 mijl met een vaart van 18,9 knopen
St Peter Port-La Rochelle: 380 mijl met een vaart van 11,4 knopen
La Rochelle-Leixoes(Porto): 569 mijl met een vaart van 17,7 knopen
Leixoes-Funchal: 654 mijl met een vaart van 18,0 knopen
Funchal-Cadiz: 578 mijl met een vaart van 17,4 knopen
Cadiz-Lissabon: 267 mijl met een vaart van 19,0 knopen
De reis van Lissabon naar Civitavecchia:
Lissabon-Melilla: 485 mijl met een vaart van 19,5 knopen
Melilla-Alicante: 216 mijl met een vaart van 19,0 knopen
Alicante-Tarragona: 197 mijl met een vaart van 17,4 knopen
Tarragona- Palamos: 127 mijl met een vaart van 11,8 knopen
Palamos-Marseille: 127 mijl met een vaart van 10,2 knopen
Marseille-Valletta: 650 mijl met een vaart van 18,1 knopen
Valletta-Gabes: 251 mijl met een vaart van 18,9 knopen
Gabes- Argostoli: 559 mijl met een vaart van 16,2 knopen
Argostoli-Katakolon: 107 mijl met een vaart van 8,4 knopen
Katakolon-Catania: 293 mijl met een vaart van 18,4 knopen
Catania-Civitavecchia: 360 mijl met een vaart van 10,6 mijl
Stafofficieren aan boord:
Captain: Halle Thon Gundersen
Hotel Manager: Frits Gehner/Stan Kuppens
Chief Officer: Paul Spaans
Chief Engineer: Jaap Wisse
Environmental Officer: Jonathan Bailey
Cruise Director: Peter Daems
Security Officer: Daniel Blajan
Purser: Jan Volkert Leeuwenberg
Culinary Operations Manager: John Leitao
Chief Housekeeping: Koos van Beesten
Guest Relation Manager: Sherry Govender
Executive Chief: Pedro Lontoc
Dining Room Manager: Sander Vogtlander
Beverage Manager: Rey Navoa
Gegevens Prinsendam:
Geïnstalleerd vermogen:
3 x dieselgeneratoren met vermogen van elk 2960 KW en 4 hoofdmotoren met een vermogen van elk 5280 KW. Het totale vermogen is 33.200 HP.
Verder zijn er twee asgeneratoren geïnstalleerd met elk een vermogen van 2960 KW.
Voortstuwing:
Maximale snelheid: 21 knopen
Brandstofverbruik: 100 ton per dag.
Drinkwaterproductie: 750 m3/dag
Drinkwaterverbruik: 450 m3/dag
Tonnage: 38.000 ton
Lengte: 204 meter
Breedte: 32 meter
Aantal passagiers: 793
Aantal bemanningsleden: 443