2003 Maiden Voyage naar de Baltische Staten en Sint Petersburg met de “Oosterdam” .

2003 Maiden Voyage naar de Baltische Staten en Sint Petersburg met de “Oosterdam” .

Vaarschema:

03-8-2003 Harwich

04-8-2003 Op zee

05-8-2003 Oslo

07-8-2003 Warnemunde

08-8-2003 Visby

09-8-2003 Tallinn

10-8-2003 St. Petersburg

11-8-2003 St. Petersburg

12-8-2003 Helsinki

13-8-2003 Stockholm

14-8-2003 Op zee

15-8-2003 Kopenhagen

Totale afstand 2569 mijl

Verslag van deze cruise.

Jan is in mei met pensioen gegaan en heeft nu zeeën van tijd. Ik heb 8 jaar spaarverlof opgebouwd en ga dit in het schooljaar 2003/2004 incasseren. Dat betekent dus dat Jan en ik samen 15 maanden lang reizen kunnen maken. Waar zullen we eens naar toe gaan?

Om te beginnen hebben we maar een caravan gekocht, want dan heb je je eigen huis altijd bij je. Maar naar Sint Petersburg, wat ik toch ook wel graag wil zien, nu het IJzeren Gordijn weg is, is toch wel wat ver om met de caravan en auto te doen. Gelukkig biedt de HAL uitkomst, want er gaat een cruise heen. (Nu weten we ondertussen dat er vele cruisemaatschappijen op de Oostzee varen, maar toen hadden wij er nog geen idee van.) Een cruise op de “Oosterdam” was gauw geboekt. Het bleek haar Maiden Voyage te zijn. Het schip was niet op tijd klaar en we kregen een keus uit verschillende aanbiedingen ter compensatie. Wij kozen voor een tegoed, op het schip op te maken.

Het was een fascinerende reis. Dat je zomaar de ene dag in Oslo en de volgende dag in Warnemünde en dan weer in Tallinn loopt, dat is toch wonderlijk. Vooral Sint Petersburg heeft grote indruk op ons gemaakt. Je ziet dat er van alles gedaan wordt om de stad en ook het land vooruit te helpen, maar achter de façades ontbreekt er nog van alles. De Amerikaanse passagiers op ons schip waren erg benieuwd hoe het met hun “oude vijand” ging. Ze keken hun ogen uit. Er was wederzijds begrip en voor zover mogelijk communicatie.

Ook de oude Hanzestad Tallinn had mijn hart gestolen. De marktkooplui speelden heel goed in op onze nieuwe munt de Euro. Je kon er daar meteen al mee betalen. Ook in Rusland trouwens, zelfs bij de toiletjuffrouw. Zij had wel terug van 5 euro, in euromunten dan wel te verstaan. Dat is nog eens wat anders dan op het vliegveld van Kopenhagen, een EU land notabene, waar je wel met eurobriefjes kan betalen, maar in Deense kronen terugkrijgt. Leuk , als je op punt staat het land te verlaten.

Verder vonden we het wegvaren vanuit Stockholm adembenemend mooi. Al die eilandjes voor de kust, het duurt wel een uur eer we ze allemaal gepasseerd waren. En het blijft ‘s zomers zo lang licht in Noord-Europa . Dat realiseer je je pas als je er bent.

Tijdens deze reis maakten we kennis met Gon en Willem Himmelreich uit Heerhugowaard. Zij hadden al vaker met de HAL gecruised en hun dochter Marcella werkte ook aan boord van de HAL schepen.

Vanuit Warnemünde konden we met een excursie mee met de trein naar Berlijn. Dat kostte een vermogen en we waren 6 uur heen en 6 uur terug onderweg. Dat hebben we maar niet gedaan. We zijn samen in begin September met de auto een paar dagen naar Berlijn geweest.

We waren de reis in Harwich begonnen en in Kopenhagen geëindigd. Meteen maar teruggevlogen naar Amsterdam. Zonde achteraf van het verblijf in Kopenhagen. Je bent er toch en dan kan je maar beter iets van de stad zien. Dat gaan we in het vervolg dus beter doen.

Maar eerst in het najaar met de caravan op reis naar Toscane (nog onthouden van de cruise met de Rembrandt) en daarna naar Zuid-Frankrijk, waar in de herfstvakantie Tes, Pat en de kids overkwamen, en dan door naar Benidorm.

Hadden we dan helemaal geen zeereisje meer op het oog? Natuurlijk wel: het ms “Westerdam” kwam in april 2004 in de vaart en daar wilden we toch wel graag bij zijn. Nu kon het nog buiten de vakanties om.

Harwich-Oslo 538 NM / 17,9 knots
Oslo-Arhus 225 NM / 20,4 knots
Arhus- Warnemunde 161 NM / 16,1 knots
Warnemunde-Visby 306 NM / 22,6 knots
Visby-Tallinn 240 NM / 22,3 knots
Tallinn-St. Petersburg 155 NM / 19,3 knots
St. Petersburg-Helsinki 144 NM / 15,1 knots
Helsinki-Stockholm 192 NM / 21,3 knots
Stockholm-Copenhagen 608 NM / 19,0 knots
Total Distance – 2569 NM

Stafofficieren en Hotel personeel aan boord:

Captain:
Hotel Manager:
Chief Officer:
Cruise Director:
Security Officer:
Purser:
Food & Beverage Manager:
Chief Housekeeper:
Executive Chef:
Guest Relations Manager:
Maître d’Hotel:
Bar Manager:
Shore Excursion Manager:
Music Director:
Club HAL Director:
Port Lecturer:
Johanthan Mercer
Willem Cruijsberg
Henk Keijer
Gary Walker
Henk Voskuilen
Louise Watkins
Uli Laue
Metka Mocnik
Robert Hendrix
Emma Crosland
Tri Wiyono
Ronald Desampar Ado
Christine Andrusyshyn
Greg Rodman
Shannon Wilson
Barbara Haenni

Inhoudsopgave

Galerij

Op de hoogte blijven?

Vul je e-mailadres in en ontvang een notificatie zodra er een nieuw verslag online komt.
Scroll naar boven